Veelgestelde vragen
In onze praktijk gelden de volgende COVID-19 regels:
- Kom op tijd of maximum 10 minuten vooraf
- Kom alleen of met max. 1 begeleider indien strikt noodzakelijk. Breng je kinderen niet onnodig mee.
- Draag een mondmasker bij het binnenkomen.
- Ontsmet uw handen in de wachtzaal.
- Hou voldoende afstand (minimaal 1.5m). Is er onvoldoende plaats in de wachtzaal? Verwittig het secretariaat dat u in de gang of buiten aan het wachten bent.
- Voel je je ziek, heb je koorts en/of luchtwegklachten? Neem dan eerst telefonisch contact op ivm uw afspraak.
Wanneer de COVID-19 barometer rood kleurt, wordt de online agenda even offline gezet en dient u telefonisch uw afspraak te maken.
Alle nuttige info betreffende COVID-19 kan u vinden op deze websites:
www.infocoronavirus.be
www.zorg-en-gezondheid.be
www.laatjevaccineren.be
Helena is een beveiligde omgeving voor alle medische documenten. Dankzij Helena is het mogelijk om op een veilige manier te communiceren tussen patiënt en zorgverleners.
Uw huisarts kan medische documenten (voorschriften, laboresultaten, medische attesten) rechtstreeks naar u doorsturen via deze beveiligde app. Registreer je gratis in jouw beveiligde omgeving. Meld je aan via itsme®, eID of met de Helena activatiecode van je arts.
Meer info en registratie op deze website, of vraag ernaar tijdens je afspraak.
Uw huisarts begeleidt u bij het beheer van uw gezondheid. Door een globaal medisch dossier (GMD) te openen bij uw huisarts, maakt u een betere individuele begeleiding en een beter overleg tussen de artsen mogelijk. Bovendien geniet u van een hogere terugbetaling voor een raadpleging of bezoek bij uw huisarts.
Dit GMD bevat al uw medische gegevens (operaties, chronische ziekten, lopende behandelingen, vaccinaties, allergieën enz.).
Uw huisarts start het GMD op eens u definitief in onze praktijk bent ingeschreven en dit wordt automatisch jaarlijks verlengd.
Uw huisartsen hechten veel belang aan uw waarden en wensen ten aanzien van planning van uw zorg. De zorg aan het levenseinde vooraf bespreken en plannen, en dit in continu overleg met de betrokken zorgverleners, heet vroegtijdige zorgplanning.
Indien u dit wenst, kan u op verschillende manieren uw uitdrukkelijke wil laten noteren:
Negatieve wilsverklaring
Hier kan u aangeven welke medische behandelingen u niet meer wenst te ondergaan.
Wilsverklaring euthanasie
Hier kan u aangeven dat u euthanasie wenst te krijgen in geval van een onomkeerbaar coma. Uw arts zal bepalen wanneer een coma onomkeerbaar is. U kan - maar moet niet - het document laten registreren bij de gemeente.
Verklaring voor orgaandonatie
Hoewel de wet stelt dat elke Belg orgaandonor is na zijn overlijden, worden in de praktijk nooit organen weggenomen. Meestal wil men de vraag niet stellen aan de familie. Indien u expliciet wél uw organen wilt afstaan, is het goed dit vooraf neer te schrijven. U kan - maar moet niet - dit document laten registreren bij de gemeente.
Verklaring inzake de wijze van teraardebestelling
U schrijft neer hoe u uw begrafenis of crematie ziet. U kan - maar moet niet - dit document laten registreren bij de gemeente.
Meer info op www.palliatieve.org
U kan deze documenten, of vragen hieromtrent, steeds met uw huisarts bespreken.
Op het moment dat je nog zelf je rechten kunt uitoefenen, kan je een vertegenwoordiger aanstellen met het formulier 'Aanwijzing van een vertegenwoordiger'. Deze aanstelling kan steeds worden ingetrokken met het formulier 'Herroeping van een vertegenwoordiger'.
Heb je geen vertegenwoordiger aangeduid of treedt je aangewezen vertegenwoordiger niet op, worden je rechten uitgeoefend door je bewindvoerder, na machtiging door de vrederechter.
Is er geen bewindvoerder bevoegd om je te vertegenwoordigen, wordt je samenwonende echtgenoot, of je wettelijk of feitelijk samenwonende partner beschouwd als je vertegenwoordiger.
Bij afwezigheid ervan of indien deze persoon dit niet wil doen, word je in vervangende volgorde vertegenwoordigd door een meerderjarig kind, een ouder of een meerderjarige broer of zus.
Bij afwezigheid ervan, indien deze persoon dit niet wenst te doen of indien er een conflict is tussen meerdere mogelijke vertegenwoordigers (bv. tussen meerderjarige kinderen), behartigt de zorgverlener je belangen na overleg met collega's.
Bij minderjarigen treden de ouders of voogd op als vertegenwoordiger. De minderjarige wordt evenwel zoveel mogelijk bij de uitoefening van zijn rechten betrokken en kan ze soms zelfs zelfstandig uitoefenen.
Goed om te weten
De vertegenwoordiger mag niet worden verward met de vertrouwenspersoon, die je enkel kan bijstaan.
Vóór 1 maart 2019 was een zorgvolmacht enkel mogelijk om je vermogen te beheren. Sinds 1 maart kun je deze zorgvolmacht ook gebruiken voor beslissingen over jou.
Via de zorgvolmacht duid je een of meerdere personen aan die ervoor zorgen dat je alle noodzakelijke zorg krijgt als je ziek wordt. Zij zien toe op de naleving van jouw rechten als patiënt.
Je kan de zorgvolmacht zelf opmaken of dit laten doen door een notaris. Om uitwerking te hebben, moet de zorgvolmacht ook geregistreerd worden. Dat gebeurt via de notaris die de zorgvolmacht heeft opgemaakt of via de griffie van het vredegerecht indien je de zorgvolmacht zelf hebt opgesteld.
De registratiekosten bedragen 18,15 euro. Als je de zorgvolmacht intrekt of herroept, moet je ook het einde van de zorgvolmacht laten registreren, waarvoor opnieuw een tarief van 18,15 euro geldt.
- Ontvangen van een kwaliteitsvolle dienstverstrekking
- Vrij kiezen van de beroepsbeoefenaar
- Geïnformeerd worden over zijn gezondheidstoestand
- Vrij toestemmen in een tussenkomst, met voorafgaande informatie
- Vernemen of de beroepsbeoefenaar verzekerd is en gemachtigd is om zijn beroep uit te oefenen
- Kunnen rekenen op een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier, met mogelijkheid tot inzage en afschrift
- Verzekerd zijn van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
- Neerleggen van een klacht bij een ombudsdienst
Gedetailleerde info en formulieren over vertrouwenspersoon, vertegenwoordiger en patiëntenrechten kan u vinden via onderstaande brochure en links.
Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe wet op de privacy van kracht. Deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of beter bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR), gaat uitgebreid over het beheer en de beveiliging van de persoonlijke gegevens van de Europese burgers.
Deze belangrijke Europese maatregel beschermt nog meer uitgebreid de privacy van elke Europese burger en dient strikt te worden toegepast.
In onze praktijk is er een up-to-date databeheer, waarbij alle gegevens op een veilige en beveiligde manier bewaard worden.
Onze artsen zijn gebonden aan het beroepsgeheim.
Onze secretaresse is eveneens gebonden aan het beroepsgeheim.
Onze PC’s zijn optimaal beveiligd tegen virussen en malware en via diverse paswoorden voor de screensaver, voor het medisch dossier, voor het afsprakenprogramma, voor eHealth en andere communicatiekanalen.
Aan de patiënten vragen wij een “informed consent”, een akkoord om uw algemene en gezondheidsgegevens te bewaren, een akkoord om uw gegevens – indien nodig – uit te wisselen met andere gezondheidswerkers. Bij registratie als patiënt in onze praktijk wordt dit akkoord automatisch geregistreerd in het GMD. Mocht u op een bepaald moment dit akkoord willen herroepen, kan u dit eenvoudig melden aan uw huisarts.
Deze nieuwe wetgeving houdt evenzeer in dat alle data (labo, brief, voorschrift, attest) nog alleen aan de persoon zelf kan en mag verstrekt worden. Gegevens doorsturen per fax of per mail zijn niet meer toegelaten.
Deze nieuwe wetgeving houdt in dat wij uw persoonlijke en gezondheidsgegevens enkel verzamelen voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en wettelijk gerechtvaardigde doeleinden.
Voor correcte informatie ivm gezondheid:
Om de wachtdoende apotheek in uw buurt op te zoeken:
Voor reisadvies kan u uw bestemming ingeven via onderstaande link en krijgt u alle relevante informatie om uw reis voor te bereiden:
Voor een oplijsting van psychologen in uw regio:
Voor nuttige informatie mbt palliatieve zorg, wilsverklaringen en euthanasie:
Heeft u medische vragen en wil u
een consultatie bij onze huisartsen?
Maak een afspraak in onze praktijk in Lokeren.